o nas

Nasza historia rozpoczyna się od miłości: nie tylko do naparu yerba mate, ale też do drugiego człowieka. Jest opowieścią o małżeństwie oddanemu Naparowi Przyjaźni i o wytrwałym poszukiwaniu najlepszego gatunku yerby na świecie. Wreszcie zaś – jest historią sukcesu na rynku krajowym, o wielkim międzynarodowym potencjale.

PEŁNE PASJI POCZĄTKI

Ta prawdziwa yerbowa przygoda rozpoczęła się w Warszawie w 2004 roku z inicjatywy Iwony i Roberta. To właśnie ta nietuzinkowa para przyczyniła się do wzrostu popularności yerba mate w Polsce, w czasach, kiedy napar ten był praktycznie nieznany.

Małżeństwo pracowało wówczas jako niezależni projektanci oraz studiowało nowoczesne modele współpracy biznesowej, oparte na surowcach zielarskich z Ameryki Południowej. Mieli zaszczyt często spotykać się z osobami ze świata kultury oraz biznesu, jednak nawet w tym środowisku mało kto słyszał o Naparze Przyjaźni i innych egzotycznych roślinach, o których para często opowiadała.

Iwona i Robert swoją wiedzę czerpali z dziesiątek polskich i obcojęzycznych książek, wytrwale wyszukiwanych starych zielników i setek artykułów w internecie. W końcu założyli bloga yerbastory.pl, pierwszej witryny na temat ostrokrzewu paragwajskiego w Polsce. Na początku swojej drogi podkreślali to, jak wielki jest potencjał picia suszu yerba mate dla zdrowia i witalności ciała, koncentracji i świeżości umysłu, ale także dla spokoju ducha. Mimo tak rozległego pojęcia o yerbie i chęci, by zasmakował w niej każdy, gdy nadszedł rok 2006, para wciąż nie miała godnych zaufania dostawców i partnerów biznesowych. Wymarzony, yerbowy magazyn był pusty.

PODRÓŻ DO KOLEBKI YERBA MATE

Z tego powodu nadszedł dzień, w którym Robert podjął ważną dla ich przyszłości decyzję. Pożyczył od brata 800 dolarów i wyruszył na kilkanaście tygodni do Argentyny z nadzieją znalezienia tam pomysłów i kontaktów biznesowych. Każdego dnia i nocy przemierzał tysiące kilometrów, jeżdżąc od plantacji do plantacji. Zdobywał tym samym wiedzę o yerba mate u samego jej źródła w Ameryce Południowej oraz poznawał nowych przyjaciół, kultywujących picie Zielonego Złota Indian.

Dzięki nim Robert szybko trafił do INYM, czyli Narodowego Instytutu Yerba Mate w Posadas. Szczęście go nie opuszczało, bowiem ówczesna dyrekcja INYM miała polskie korzenie. Robert został wtajemniczony w lokalny świat yerby. Co więcej, mógł spotykać się z naukowcami, laborantami i właścicielami mniejszych i większych zakładów, które uprawiały ostrokrzewy oraz przetwarzały ich susz, produkując wiele klasycznych marek yerba mate. Znajomości Roberta w ekspresowym tempie rozszerzyły się na osoby i przedsiębiorstwa od pokoleń zajmujące się wytwarzaniem yerby nie tylko w Argentynie, ale także w sąsiednich krajach – Brazylii i Paragwaju. Drzwi do nawiązania trwałych biznesowych, jak i przyjacielskich relacji, stały przed Robertem otworem.

Równolegle w Polsce, Iwona zaczęła organizować pierwsze dostawy suszu z ostrokrzewu. Przy pomocy rodziny rozpoczęła też pracę w sklepie, oferującym najbardziej popularne marki yerba mate – wtedy była to zupełna nowość na polskim rynku herbacianym i kawowym.

Po satysfakcjonującej wyprawie do Ameryki Południowej, Robert powrócił do kraju z kolejnymi pomysłami. Małżeństwo za cel obrało sobie nie tylko sprzedaż znanych gatunków yerby, ale też znalezienie lub stworzenie takiego rodzaju, który w pełni zaspokoi gust Europejczyków. To, co para zaobserwowała przez lata zgłębiania tajników Naparu Przyjaźni, to jego niezwykłe właściwości zdrowotne, ale też specyficzny smak, który nie zawsze odpowiadał narodowościom innym niż te z centrum Ameryki Południowej. Zarówno w Europie, jak i w USA i Azji, intensywny, gorzki, a często dymny lub wędzony aromat yerba mate, zdawał się być nie do akceptacji. Konsumenci tych krajów oczekiwali od naparu nieco innego smaku, co pociągało za sobą odmienny sposób produkcji yerba mate.

DROGA DO NAJSMACZNIEJSZEJ YERBA MATE NA RYNKU

Tradycja wytwarzania yerby, którą Iwona i Robert tak szanowali, polega bowiem na suszeniu gałązek ostrokrzewu poprzez kontakt z ogniem i dymem, a następnie długie (nawet 12 miesięcy) sezonowanie. W ten sposób otrzymany napar jest wyrazisty, bardzo pobudzający i wyjątkowo gorzki. Małżeństwo przeczuwało jednak, że szukanie innego rodzaju suszu yerba mate jest ważne zarówno z uwagi na klientów, ale też na środowisko naturalne. Coraz głośniej mówiło się wtedy o ekologii i organicznych produktach żywnościowych oraz o uprawie rolniczej i zielarskiej bez użycia herbicydów.

Iwona i Robert postanowili, że yerba mate, którą stworzą będzie zawierała wszystkie cechy wartościowego produktu pochodzenia naturalnego, że zachowa swój świeży smak i cenne składniki odżywcze.

Po czasie poszukiwań i rozmów z poznanymi przez Roberta partnerami, para znalazła źródło wymarzonej przez siebie yerby – w brazylijskim lesie deszczowym. Ostrokrzewy rosną tam bez ingerencji człowieka, dziko i w harmonii z innymi roślinami dżungli. Co więcej, zbierane są ręcznie co dwa lata, dzięki czemu mają czas na regenerację i wytworzenie substancji czynnych biologicznie, które tak wspaniale oddziałują na ludzki organizm. Współpracownicy naszej firmy w Brazylii dbają o produkcję suszu z tych organicznych krzewów na każdym jej etapie. Zakład posiada również wszystkie niezbędne certyfikaty ekologiczne.

Po wielu latach zdobywania wiedzy, następnie zagranicznych partnerów, tworzeniu krajowych sieci sprzedaży yerby, wreszcie Iwona i Robert mogli poszczycić się stworzeniem własnej, unikatowej marki yerba mate. Od 2010 roku cieszy się ona popularnością i sympatią, zaś nasza firma nieustannie się rozwija, dając młodym ludziom miejsca pracy i chcąc dostarczać Państwu najlepszej klasy susz z ostrokrzewu. Codziennie, z wielką pasją do Naparu Przyjaźni, pracujemy nad szlachetną i bliską harmonii z naturą misją firmy.

NASZA MISJA

Pragniemy ukazać potencjał produkcji i sprzedaży yerba mate w całej Europie oraz na świecie.

MODEL FIRMY

Struktura naszej działalności to ścisłe połączenie trzech dziedzin: gospodarki, spraw społecznych i środowiska.

EKONOMIA

Budujemy rentowną, ekonomiczną firmę, kierując się strategią prostoty i minimalistycznym modelem biznesowym. Koncentrujemy się na jednym świecie produktów, dogłębnie przez nas poznanym i zrozumianym. Współpracujemy z profesjonalnymi, certyfikowanymi partnerami w Polsce i za granicą. Opracowaliśmy także oszczędne, standaryzowane i bezpośrednie procesy dostawcze i handlowe, dzięki czemu jesteśmy blisko naszych klientów i możemy oferować im świeże, dobre jakościowo produkty. Prostota tym samym zapewnia nasz długoterminowy sukces.

SPOŁECZNOŚĆ

Działamy jako firma społeczna, dbająca o relacje z partnerami i pracownikami, a także ich rodzinami i całą siecią kontaktów, jaką udało nam się utworzyć w ciągu wielu lat. Interesują nas wyłącznie inteligentne i etyczne modele współpracy, oparte o wartości takie, jak wolność, niezależność, zaufanie, motywacja, relaks i radość. Niezależnie od lokalizacji pracujemy w zgodzie z tymi cechami, a także identyfikujemy się z ideą tworzenia własnej, organicznej marki yerba mate. Głęboko wierzymy, że szczęśliwi ludzie, podążający za swoją pasją, osiągają najlepsze wyniki.

ŚRODOWISKO NATURALNE

Jesteśmy orędownikami zrównoważonego, globalnego rozwoju środowiskowego i gospodarczego. Każde podejmowane przez naszą firmę działanie jest wielokrotnie przemyślane pod kątem norm ekologicznych. Bliska jest nam również idea odnowy lasów deszczowych – stanowi ona integralną część naszej strategii biznesowej. Dlatego tak istotnym elementem produkowanej przez nas yerba mate, jest sposób pozyskiwania suszu – ręcznie, z rosnących dziko ostrokrzewów, które nie mają kontaktu ze szkodliwymi substancjami. W ten sposób staramy się dbać o zachowanie i kultywowanie lokalnego ekosystemu. Ponadto, dbamy o utrzymanie jak najmniejszego wpływu na środowisko poprzez handel bezpośredni i sprzedaż yerba mate w ekologicznych opakowaniach. Uważamy, że prawdziwy, długofalowy sukces można osiągnąć tylko we współpracy z naturą i poszanowaniem jej praw i cykli.

NASZE ZASADY

Poniższe zasady są nie tylko podstawą naszej działalności, ale także częścią drogi do tego, aby z każdym dniem stawać się coraz bardziej rentowną firmą i dbać o jej stabilizację na rynku.

ORGANICZNA UPRAWA

Susz przeznaczony do produkcji naszej marki yerba mate pochodzi z ostrokrzewów rosnących w dżungli, w cieniu większych roślin. Jest tym samym wolna od pestycydów, nawozów sztucznych i GMO. Po ręcznym zbiorze gałązek, krzewy są pozostawiane do tego, aby w pełni odrosnąć oraz nabrać mocy i związków czynnych ze słońca i żyznej gleby lasu deszczowego.

NAJWYŻSZY STANDARD SUSZU

Sprzedajemy świeżą i przetworzoną w naturalny sposób yerba mate. W trakcie suszenia nie ma kontaktu z ogniem i dymieniem. Susz nie zawiera patyczków ani pyłu, tylko soczyście zielone i aromatyczne, starannie selekcjonowane listki.

HANDEL BEZPOŚREDNI

W tradycyjnym modelu handlowym produkt, zanim dotrze do konsumenta, przechodzi przez wiele pośrednich etapów (rolnicy, eksporterzy, importerzy, hurtownicy, detaliści). Tak długie szlaki handlowe to równocześnie wysokie ceny oraz zanieczyszczenie środowiska. Dlatego my działamy bezpośrednio: od współpracowników w Ameryce Południowej, poprzez naszą firmę, yerba mate trafia prosto do klientów.

ZBIORCZE OPAKOWANIA

Naszą markę yerba mate konfekcjonujemy w opakowaniach po 200g, 400g oraz 1000g. Wynika to z tego, że susz yerby ma długą trwałość (ok. 2 lata) i jest spożywany praktycznie codziennie, zatem nie jest ekonomicznie oferować go w małych gramaturach. Dodatkowo, nasze opakowania nadają się do recyklingu, zaś nadrzędnym celem, który przed sobą stawiamy są te w 100% biodegradowalne.

PRZEJRZYSTOŚĆ I ZAUFANIE

Zależy nam na tym, aby klienci i partnerzy wiedzieli o tym, jak dbamy o wysoką klasę naszych produktów oraz o środowisko naturalne. Nasi dostawcy oraz współpracownicy posiadają szereg certyfikatów, potwierdzających oferowany przez nich standard w zakresie upraw ekologicznych. Są to: Organico Brasil, USDA Organic, EU-BIO, Fair for Life. Ponadto, regularnie doglądamy każdego etapu produkcji i konfekcji naszej marki yerba mate, według norm ekologicznych i etycznych.

ZAANGAŻOWANIE W EKOLOGIĘ

Wraz z rozwojem firmy, rozwijamy się także my. Poprzez działania proekologiczne pragniemy odwdzięczyć się światu i przyrodzie za możliwości, jakie dostaliśmy od życia. Oprócz kultywowania dzikiego wzrostu ostrokrzewów, aktywizację lokalnej społeczności, naturalne przetwórstwo yerba mate i edukację o jej zdrowotnym działaniu, planujemy także wspierać projekty zrównoważonego rozwoju w brazylijskim lesie deszczowym.